Sentronic LPG-tankmeter | Level Control Systems | ||||||||||||||||||
Tankmeter |
Auto Bus Heftruck Camper |
||||||||||||||||||
Sentronic, de elektronische LPG-meter zonder bewegende delen !
Deze vol-elektronische tankmeter voor automotive tanks is het aangewezen alternatief voor de reguliere, op vlotter gebaseerde tankmeters. Overal daar waar slijtage, mechanische overbrengingen en andere aan mechanische meters gerelateerde beperkingen niet acceptabel zijn biedt de (advanced) Sentronic tankmeter uitkomst !
Al bijna 25 jaar houdt CMT zich bezig met niveaumeting in LPG-tanks, voor (bijna) alle kleine en grote tanks. Maar de éérste meters waren voor toepassing in auto’s ! In de loop der tijd zijn er heel wat opnemers in verschillende vormen en met verschillende eigenschappen geproduceerd, nagenoeg altijd naar volle tevredenheid van de gebruiker. Gedurende deze periode is er op het gebied van capacitieve niveaumeting enrom veel praktische ervaring verzameld en expertise opgebouwd. De tot voor een aantal jaren geleden (analoge) Sentronic LPG-level indicator voor auto’s is weliswaar aan enige veranderingen en optimaliseringen onderhevig geweest maar was uiteindelijk toch weinig veranderd in vergelijking met het oorspronkelijke model. Een aantal eigenschappen bleken in de loop der tijd toch regelmatig een struikelblok te vormen. Zoals de moeilijk reproduceerbare afregeling met de potmeter(s), die nogal eens leidde tot totale ontregeling, maar ook het kleine uitgangsspanningsbereik en de beperkte flexibiliteit ten aanzien van specifieke wensen van OEM’ers. In het tijdperk van toepassing en integratie van microelektronica in diverse producten en artikelen kon ook de Sentronic natuurlijk niet achterblijven. De capacitieve sensor die zich in de loop der jaren bewezen heeft is voorzien van een “intelligente” meetomvormer op basis van een microcontroller, met een aantal interessante kenmerken ! Naast de qua robuustheid verder geoptimaliseerde messing sensor zijn de belangrijkste eigenschappen van de Advanced Sentronic in functioneel opzicht als volgt:
· elektronische afregeling, dus géén potmeters meer · eenduidige en reproduceerbare karakteristiek · breed uitgangsspanningsbereik (0/1..5V) · (mogelijkheid tot) curvecompensatie · variabele demping · programmeerbaar via PC-interface
Bovendien is de opzet zodanig flexibel dat voor bijvoorbeeld OEM’ers, dus daar waar dat door aantallen economisch verantwoord is, er aanpassingen gedaan kunnen worden die een naadloze aansluiting op bestaande situaties mogelijk maken. Ofschoon het min-of-meer standaard analoge 0/1..5V uitgangssignaal meestal goed bruikbaar is kan een typische weerstandskarakteristiek (ten opzichte van massa) in verband met de uitwisselbaarheid van bijvoorbeeld vlottermeters wel degelijk een zeer gewenste optie zijn.
De verdere (elektrische) basisspecificaties zijn: 1. werkspanning (12V-accu) 9...15V 2. stroomopname (onbelast) 6...20mA 3. analoge uitgang (leeg ... vol) 1..5V (+/- 5%) 4. uitgangsweerstand Ro ca. 1kOhm 5. automotive/industrial temp.bereik -40°C … +85°C 6. beveiligd tegen verhoogde en overspanningen op 12V-boordnet 7. beveiligd tegen verkeerd om aansluiten (van alle draden)
Voldoet verder aan R67-01 en de automotive EMC-richtlijn.
Als opties zijn verder leverbaar:
|
|||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
Design and Copyright: CMT Manufacturing BV |
|||||||||||||||||||
last modification: 2009-07-17 |
|||||||||||||||||||
LPG - Propaan - Butaan |